Svaki
čovek je individua za sebe. Jedinstven. Bez copy-paste
varijante. Originalan i neponovljiv. Čovek
je i društveno biće, teži životu u zajednici, voli da pripada, da deli, da
doprinosi i stiče ugled u toj istoj grupi ljudi. Imam osećaj da se često ta naša
jedinstvenost zapostavi, izgubi ili jednostavno uguši zbog velike želje za pripadanjem
ili konformizmom.
Pitanje glasi. Kako će se neko ko teži istosti razviti,
doprineti zajednici ili postići ugled? Kako će ostaviti pečat i dostići
samoaktualizaciju ukoliko želi da bude isti kao i svi drugi?
Ukoliko obratite pažnju
na naš obrazovni sistem, verovatno ćete se zapitati isto što i ja. Šta on nudi? Koja ponašanja ističe kao
poželjna? Koje osobine ili afiniteti se kod dece cene i nagrađuju?
Sistem je takav da je
svako ponašanje koje odstupa od propisanog kažnjivo, bez obzira na osobenost
deteta. Mnogo više se obraća pažnja na
ono što se „ne sme raditi“, nego na ono što je korisno, što treba razvijati i
podsticati kod svakog deteta. Uglavnom se nagrađuju vredni đaci, nadareni
za prirodne nauke ili jezike, izostavljajući ostalu decu koja bi svojim darom
za umetnost ili sport mogli mnogo da doprinesu kako sopstvenom razvoju, tako i
zajednici u kojoj žive.
Verujem da ste čuli,
baš kao i ja, da roditelj kaže „Ne znam zašto mi se dete ovako ponaša. Isto sam
ga vaspitavala kao i starije dete.“ Upravo u tome može biti caka. Deca različito reaguju na vaspitne mere
roditelja, u zavisnosti od sopstvene osobenosti, karaktera i temperamenta.
Bitno je osluškivati dete, pratiti i podsticati njegov razvoj, pritom stavljajući
akcenat na njegove jedinstvene talente, sposobnosti ili veštine. Niko ne
poznaje vaše dete bolje od vas.
Forsiranje istosti kao
poželjnog ponašanja i kasnije stila života, nosi sa sobom netolerantnost prema
različitosti. Deca često odbijaju da se
igraju, a kada odrastu i da kontaktiraju sa nekim ko je različit od njih, ne
shvatajući da iz te različitosti mogu mnogo toga da nauče, da zajedno mogu
mnogo više da postignu.
Upravo ovde nastupamo
mi, odrasli. Ali, kako ćemo naučiti decu
koliko korisna može biti različitost ukoliko mi to ne znamo?
Verujem da smo svi mi
nekada u dilemi, s obzirom na vreme u kom živimo, da li treba negovati svoju
individualnost i originalnost ili se treba prepustiti konformizmu i potpuno se
utopiti u sredinu. U kom slučaju će nam biti bolje? Verujem da se i u pogledu
vaspitanja dece roditelji isto ovo pitaju.
Negovanje
individualnosti i svog mikrosveta koji čine naša uverenja, norme, afiniteti,
veštine i ciljevi, ne podrazumeva automatski i odsustvo uklapanja u sredinu i
društvo.
Razmislite. Zašto bi bilo čiji način života, ponašanja,
vrednovanja, dolaženja do uspeha ili predstavljanja bio loš, samo zato što je
drugačiji od našeg?
Istost
je dosadna. Ne donosi izazove, preispitivanje, prilagođavanje, a samim tim ni
napredovanje.
Ukoliko
kao mali ili kao malo veći naučimo da poštujemo različitost, moći ćemo i svoju
osobenost da uklopimo i prilagodimo svetu u kome živimo.
Olivera Kovačević
master psiholog
porodični i partnerski savetnik
master psiholog
porodični i partnerski savetnik
Zabranjeno je kopiranje tekstova bez dozvole autora.
Нема коментара :
Постави коментар