Deca
su čista bića, neiskvarena negativnim iskustvom. Ona su ukras sveta.
Oplemenjuju, kako svoje roditelje, tako i nas koji radimo sa njima.
Svako ko ima dete ili radi sa decom zna da nas „veliku
decu“, ta ista mala deca mogu mnogo čemu da nauče.
Da li znate čemu?
Nečemu
što smo i mi znali, vrednovali i poštovali, ali vremenom, pod uticajem
iskustva, zapostavili ili zaboravili.
Iskreno prijateljstvo, deljenje, pomaganje drugu u
nevolji, govorenje istine, pristupanje drugom ljudskom biću bez loše namere,
želja za igrom, poverenje i praštanje su samo neke od vrednosti koje postoje u
dečijem svetu, a koje mi odrasli često zaboravljamo.
Problem
su uvek odrasli, deca nikada nisu kriva, jer ona najčešće uče po modelu, a
njihovi modeli su roditelji. Svi oni imaju drugačiji način vaspitanja shodno
svom sistemu vrednosti, uverenja i nasleđenih obrazaca i uloga.
Poteškoće nastaju onda kada u načinu vaspitanja
preovlađuje udovoljavanje, tj. fokusiranje isključivo na zadovoljenje dečijih želja odmah i po svaku cenu, a ne pripremanje
tog malog bića za realan život.
Deca
čuvana „pod staklenim zvonom“ često se veoma teško uklapaju u grupu, plaču ako
ne postoji mogućnost da se njihove potrebe odmah zadovolje, veoma retko umeju
da se izbore za sebe, postaju ranjivi i asocijalni, neretko imaju osećaj da ih
druga deca ne vole i da ih niko ne razume osim roditelja.
Zaštitnički nagon roditelja prema detetu je biološki
opravdan i svakom detetu veoma potreban.
Ono
što ni jednom detetu nije potrebno jeste preterivanje u brizi.
Veoma
često vidim da roditelji dovoze i odvoze decu iz škole, mešaju se u njihov
odabir drugara, traže od nastavnika da se detetove potrebe uvek i odmah
zadovolje, da ih MORAJU činiti
srećnim, ne shvatajući da uloga škole i nastavnika nije da decu čini srećnim
nego da ih pripremi za realan život, da ih uči kako da se bore za sebe i
pronađu svoje mesto u društvu u kome žive.
Najbolje je kada škola i roditelji sarađuju i zajedno
uče decu preuzimanju odgovornosti, razboritosti, prilagođavanju, druženju, radu
u timu, radnim navikama i disciplini.
Koliko god postojale nesuglasice u odnosu i komunikaciji roditelja i
nastavnika, dobrobit deteta mora biti uvek na prvom mestu!
Budimo
realni. Roditeljska pomoć i briga su uvek potrebni, pa i kada odrastemo, ali
onaj roditelj koji se povuče kada vidi da se dete snalazi može biti siguran da
radi pravu stvar. Mnogo je bitno dopustiti detetu da upozna život kakav jeste, pomoći mu
da ovlada veštinama koje će mu služiti da postane stabilan i zreo čovek i kada ode
iz porodičnog gnezda.
Na ovaj način deca će izrasti u odgovorne, zadovoljne
i emocionalno zrele ljude kadre da se uhvate u koštac sa životom!
Dužnost roditelja nije da uvek i po svaku cenu učini
svoje dete srećnim, već da ga nauči da samo sebe čini srećnim.
Olivera Kovačević
master psiholog
porodični i partnerski savetnik
master psiholog
porodični i partnerski savetnik
Zabranjeno je kopiranje tekstova bez dozvole autora.
Нема коментара :
Постави коментар