Da li ste nekada
razmišljali o tome ko sve vaspitava vašu decu, osim vas? Verujem da znate da na
formiranje ličnosti vaše dece utiče i sredina u kojoj žive, šira rodbina,
vršnjaci ali i mediji, a u mlađem uzrastu, najviše uticaja imaju bajke.
Danas je nekako postalo
uobičajeno, usled nedostatka vremena, da roditelji svojoj deci puste crtane
filmove i na taj način se ono zabavlja, a roditelji imaju vremena za ostale
obaveze. Ono što je veoma značajno jeste da sigurno nije u istoj meri korisno
za dete kada mu roditelji čitaju bajku i kada je ono samo gleda na TV-u.
Važnost roditeljskog
čitanja bajki deci nije samo u kvalitetnom vremenu koje tada zajedno provode,
već i u učenju dece vrednostima i moralnim normama koje se kroz bajke prenose.
Šta mislite, da li će
dete na isti način razumeti poruku bajke ili ponašanje glavnih junaka ukoliko
samo gleda crtani film ili ukoliko mu roditelj objasni šta ponašanje njegovog
omiljenog junaka u “stvarnom životu” znači?
Bajke su veoma korisne,
kako za decu, tako i za roditelje. Praksa čitanja bajki, roditeljima može
pomoći u boljem razumevanju svoje dece. Najčešće deca imaju tendenciju da i
sama smišljaju svoje bajke. Tada u njih unose svoje emocije, dileme, očekivanja
i shvatanja međuljudskih relacija, što roditeljima može pomoći u tome da shvate
dokle su u procesu vaspitanja stigli.
Neosporno je da bajke
pomažu deci da odrastu, da im uvode u život vrednosne i moralne norme. Nešto
što, uz aktivnu ulogu roditelja, deca mogu da nauče, jeste kako uvek treba
verovati u sebe i svoje snove, ne gubiti nadu i biti pozitivan (Pepeljuga), da
nisu svi ljudi na svetu dobri, iako se nekada pretvaraju da jesu (Snežana i
sedam patuljaka), da se treba boriti za svoje ciljeve, biti hrabar i svoj
(Lepotica i zver).
Nešto što su bajke
nekada nudile, a što nije u potpunosti funkcionalno jeste ideja da je
harmoničan partnerski odnos i skladna porodica imperativ za svakog čoveka, ne
nudeći primer kako se do takvog skladnog odnosa stiže.
Današnje, modernije,
Diznijeve bajke, poput “Zlatokose” ili “Ledenog kraljevstva” rešavaju i taj
problem jer nude upravo ono što je ranijim bajkama nedostajalo. Prilagođene
vremenu u kome današnja deca žive, bajke im poručuju da dobar partnerski odnos
nije nešto što je dato samo po sebi, nego nešto što se gradi i vremenom
postiže. Učenjem dece da se do funkcionalnog bračnog i porodičnog odnosa stiže
kroz proces upoznavanja, prilagođavanja, rešavanja konflikata i usklađivanja
vrednosnih normi, postižemo to da deca budu realna, praktična i sa što manje
idealizacije u svojim idejama o životu.
Shvatajući da ipak deca
najviše uče od svojih roditelja, imaćete ideju da bajke možete koristiti kao
tehniku koja vam, nimalo lak proces vaspitanja, može olakšati. Provešćete
kvalitetno vreme sa svojim mališanom, a opet ćete uraditi mnogo za njega i
njegovu budućnost.
Olivera Kovačević
master psihologporodični i partnerski savetnik
Izvor: blog.superskola.rs
Zabranjeno je kopiranje tekstova bez dozvole autora.
Нема коментара :
Постави коментар