Da
li vaše dete svoje obećanje da će uraditi zadato kaže uz burnu reakciju? Da li
vam se čini da odlaže obaveze i da se zbog toga ne oseća dobro?
Ukoliko
su odgovori na prethodna pitanja potvrdni, setite se da li ste nakon ovakvog
detetovog ponašanja, pokušavali da ga “motivišete” prinudom, strahom od
posledica ili jednostavno ste njegovo ponašanje pravdali nedostatkom elana i
raspoloženja u datom momentu?
Čest
je slučaj roditelja da prokrastinaciju kod dece ne razlikuju od lenjosti i
manjka ambicioznosti. Pitanje koje vam može pomoći da napravite razliku i da ga
na pravi način stimulišete jeste -Da li vaše dete odlučuje “iz stomaka”?
Deca
koja odlučuju “iz stomaka” najčešće burno reaguju na podsećanje roditelja da
neku obavezu nisu ispunili. Oni znaju da postoje negativne posledice odlaganja,
osećaju se neprijatno ili krive sebe što odlažu bez potrebe ali, ipak, ne
završavaju svoj zadatak ili ga završe u zadnjem momentu.
U
osnovi prokrastinacije jeste najčešće diskonforna anksioznost, tj.nelagodnost
koja se javlja zbog nekonfora.
Današnji
roditelji imaju tendenciju da što manje opterećuju svoju decu, da im ne zadaju
obaveze ili dužnosti pod izgovorom “on je mali” ili “ima kada da radi”, pa
nauče svoju decu da ne prihvataju odgovornost za svoje postupke jer to može
biti veoma nelagodno. U razvojnim stadijumima kada je, prosto, prirodno da dete
ima obeze koje mora da ispunjava (vrtić, škola, trening…) može doći do
odlaganja obaveza upravo zbog nelagodnosti ili straha od neuspeha. Ukoli je
dete naučilo da će umesto njega i sigurno bolje od njega svaku aktivnost da
uradi roditelj, u situacijama kada bude moralo samo nešto da uradi, osetiće
nelagodnost, manjak samopouzdanja ili anksioznost. Pre nego što okrivite svoje
dete da je lenjo ili neambiciozno razmislite da li ste u prošlosti zadatke
obavljali umesto njega? Da li je ono naučilo da je mnogo bitnije da mu bude
prijatno nego da obavi određenu zadatu aktivnost?
Ukoliko
želite da pomognete svom detetu i naučite ga da ne odlaže obaveze, ispričajte
mu priču o cvrčku i mravu. Na taj način možete veoma lepo da mu objasnite šta
je dugoročno, a šta kratkoročno uživanje i šta je od te dve lagodnosti
značajnije.
Ukoliko
vam je dete starijeg uzdrasta, razgovarajte sa njim o životnim uverenjima koje
je usvojilo. Pitajte ga da li je nelagodnost nepodnošljiva? U kojoj meri, na
skali od 1 do 10, može da podnese nelagodnost? Da li je zaista lakše da
izvršavamo obaveze kasnije? Šta će misliti o sebi ako ne uradi sve kako treba?
Vrlo
važna tehnika, kod dece koja odlažu
obaveze i osećaju nelagodnost svaki put kada “iskoče” iz svog komfora, pored
organizacije kroz pisanje plana aktivnosti, jeste izlaganje situacijama
preuzimanja odgovornosti i izvršavanje zadatog. Samo izlaganje nelagodnostima
će dovesti do toga da dete prestane da shvata neuspeh kao “strašnu stvar”.
Kao
što verujem da znate, deca uče o životu iz naših priča i ponašanja. Veoma je
korisno pokazati im da život ne čine samo uživanje, uspeh, ispunjene želje i
bezbrižnost. Učite svoje dete da je samopouzdanje i upornost osnova svakog
uspeha u životu. Pokažite mu da je unutrašnja motivacija, a ne podsticaj od
drugih ljudi mnogo bitniji za njegovo zadovoljstvo sobom.
Olivera Kovačević
master psihologporodični i partnerski savetnik
Izvor: blog.superskola.rs
Zabranjeno je kopiranje tekstova bez dozvole autora.
Нема коментара :
Постави коментар